• Martin Socha | Realitní makléř Pardubice

Jak na prodej domu nebo bytu za nejvyšší možnou cenu

Aktuální situace na trhu nahrává každému, kdo přemýšlí o prodeji nemovitosti. V následujícím článku vás provedu krok po kroku celým procesem prodeje bytu či domu - od nastavení správné nabídkové ceny až po předání klíčů.


1. Krok: Jak stanovit cenu domu nebo bytu

Stanovte cenu správně už na začátku, jinak byste mohli později litovat. Pakliže totiž cenu stanovíte příliš vysoko, nebude o vaši nemovitost zájem a časem se stane neprodejnou. Oproti tomu, při stanovení příliš nízké ceny může následovat jeden z následujících dvou scénářů. První z nich je tou lepší možností - množství zájemců přirozeně zvedne její cenu. Podle druhého scénáře budete odsouzeni k prodeji pod cenou.


Pozor také na rozlišení tržní a odhadní ceny. Odhady vypracované znalcem podle tabulek obvykle neodpovídají tržní ceně.


Nejvhodnější metoda pro stanovení tržní ceny nemovitosti - požádejte zkušeného realitního makléře, aby porovnal vaši nemovitost s podobnými, které v nedávné době prodal. Srovnejte tyto skutečně prodané domy s tím vaším. Nechte si uvést důvody, proč se ten či onen dům či byt prodal dráž nebo levněji. Tomuto postupu se říká “srovnávací tržní analýza”.


2. Zajištění podkladů pro prodej domu či bytu

Pro prodej nemovitosti si připravte zejména:


- výpis z katastru nemovitostí,

- průkaz energetické náročnosti budovy (PENB). Pokud jej ještě nemáte, zjistěte si, zda jej skutečně potřebujete. Kromě zákonných výjimek se vždy přikládá ke kupní smlouvě. PENB nepotřebujete např. u domu na prodej postaveného před rokem 1947, pokud u něj neproběhla žádná významná změna aj.

- projektovou dokumentaci či jinou dokumentaci zachycující skutečný stav nemovitosti.



3. Je lepší prodej domu či bytu bez realitky nebo s ní?

Netvrdím, že váš dům či byt bez realitky neprodáte. Pokud nicméně chcete prodejem utržit maximum, rozhodně se vyplatí přenechat starosti o prodej nemovitosti zkušenému realitnímu makléři. Dost pravděpodobně tak prodáte svou nemovitost o mnoho dráž, což mnohonásobně pokryje provizi realitní kanceláře. Jinak řečeno, kvalitní RK vaší nemovitosti spíše balkon přidá, než aby jej ukousla.


TIP: Nikdy, ale opravdu nikdy (!), nedávejte svou nemovitost na prodej na starost více makléřům najednou. O rizicích takového postupu jsem se již rozepsal zde.


4. Připravte dům či byt na prodej

Pakliže chcete utržit za prodej nemovitosti maximum, dejte si na přípravě domu na prodej skutečně záležet.


Home-staging - připravte svou nemovitost na prodej na výbornou


Minimum, které můžete udělat - ukliďte tak, jak jste ještě nikdy uklizeno neměli. Čistě vymalujte. Spravte vše rozbité. Vše načančejte a sbalte věci osobní povahy (fotografie aj.) do krabic připravených na stěhování. Pracujte s emocemi. Zájemci se zde nechtějí cítit jako na návštěvě, ale jako ve svém budoucím domově.


Nadstavbou homestagingu je doplnění domu či bytu o různé dekorace, přehozy, polštářky aj. Někteří makléři dokonce zařizují prázdné nemovitosti provizorním nábytkem, např. nafukovací postelí či pohovkou. Zkušenosti ukázaly, že vyladěné a čisté interiéry dokážou zvýšit prodejní cenu třeba i o desítky procent.


5. Nafocení, příprava videoprohlídky

Inzerát na prodej vaší nemovitosti má jen pár vteřin na to, aby zájemce zaujal v moři stovek dalších inzerátů. Ti kliknou na inzerát obvykle na základě atraktivní fotografie. V ideálním případě byste měli přizvat profesionálního fotografa, který použije širokoúhlý objektiv, a někoho, kdo se postará o homestaging.


Internetovou prezentaci nemovitosti pomůže zvýšit také trend současného realitního marketingu - tzv. videoprohlídka.


6. Inzerce v kategorii domy na prodej, byty na prodej

Dávno pominuly ty doby, kdy stačilo umístit inzerát na jeden bezplatný server. Abyste utržili maximum, musí být váš inzerát vidět na co nejvíce realitních serverech. Pokud jste se rozhodli pro prodej domu bez realitky, inzerce se vám může prodražit. Realitní kanceláře si totiž mohou dovolit inzerovat domy a byty na prodej všude, kde se dá. A to díky objemům, jaké jim zajistí nesrovnatelně přijatelnější ceny.


Součástí marketingu nemovitosti by mělo být také umístění plachty “na prodej” na samotnou nemovitost. Údajně se díky ní prodá až 20 % nemovitostí.


7. Smlouvy pro prodej domu

Při prodeji domu nebo bytu se neobejdete bez těchto základních smluv:


a) zprostředkovatelská smlouva. Tu uzavřete s realitní kanceláří. Domluvíte si v ní například výši provize a také (a to je důležité pro vás!), co všechno pro vás makléř v rámci provize udělá.

b) rezervační smlouva. Ihned, jak si se zájemcem vy nebo realitní makléř plácnete, přistupte k podpisu rezervační smlouvy a složení nevratného rezervačního depozita. Uzavírá se na mezidobí do sepsání kupní smlouvy a vyřízení financování.

c) kupní smlouva

d) smlouva o úschově kupní ceny. Nejčastěji se volí úschova advokátní. Zvolit však můžete i z úschov bankovní či notářské. Ty však bývají zdlouhavější a dražší.

e) návrh na vklad. Použije se oficiální formulář katastrálního úřadu.


8. Předání domu


Podle dohody smluvních stran probíhá nejčastěji buď po podání návrhu na vklad na katastr, nebo až po přepisu na katastru nemovitostí. Kromě předání klíčů se také přepisují energie na nového odběratele. Strany by si měly podepsat “zápis o předání nemovitosti”, v kterém si potvrdí, že k předání nemovitosti skutečně došlo.



Přihlášení k newsletteru

  • Facebook Social Icon
  • YouTube Social  Icon
  • LinkedIn Sociální Icon
  • Instagram

©2021 S Makléřem - Martin Socha.